Google+ ger mer affärsnytta än Facebook

Det sägs nu i IDG att Google+ tappar gentemot Facebook. Det kan säkert vara sant på kort sikt, men med tiden kommer företagen att lämna Facebook till fördel för just Google+. Detta beror på att de kan få en bättre marknadsföring genom Google än de kan genom Facebook.

När Google nyligen öppnade för ”brand pages” så gjorde de det även möjligt att hitta företag som har en sådan page genom ”direct connect”. Det här gör att företag kommer lättare kunna bli hittade genom den idag mest använda sökmotorn, Googles egna. Även annonsering genom Google Adwords blir mer givande genom Google+ Pages.

Visst är Facebook-annonsering effektiv, men den går inte att på samma sätt att samla på ett ställe, det är samverkan och enkelheten som är en av Googles fördelar. Dessutom är det oftare effektivare att annonsera på sökord än på åldersgrupper och områden.

Att 45% av befolkning FINNS på Facebook betyder inte alltid att de är presumtiva konsumenter. Däremot når man fler via Googles sökmotor än man når via Facebook.

Söker jag på mitt namn Mikael Persson så ser min profil ut på detta sättet

Optimera för att bli hittad, inte bara för att finnas, det är mitt råd.

Kommentera